Let me help you to search

Thursday, November 4, 2010

Siti Kelembai

Sang Kelembai merupakan makhluk ghaib yang menghuni hutan tertentu di beberapa tempat di Malaysia. Sesetengah tempat dipanggil Sang Gedembai.

Sang Kelembai mempunyai kuasa sakti yang boleh menyumpah sesiapa sahaja menjadi batu. Sang Kelembai biasanya berada di dalam hutan dan pantang kepada bunyi bising ketika berada di dalam hutan. Jika Sang Kelembai tertarik dengan bunyi tersebut, Sang Kelembai akan menegur. Manusia atau binatang yang ditegur akan menjadi batu.

Varian dari legenda Gedembai diceritakan di Pahang, di mana ia dipanggil Sang Kelembai. Di sini ia digambarkan sebagai seorang wanita jelek dengan alis tebal, hidung datar, telinga gajah besar, gigi bertaring, dan sekitar tiga kali saiz orang normal. Dia tinggal di sepanjang sungai Pahang di mana dia makan pada daun perisian atas tanaman buluh dan kadang-kadang buah-buahan dan daging.

Serupa dengan Gedembai Langkawi ia mempunyai kekuatan mengubah setiap manusia atau haiwan ke batu, tapi tidak ke bentuk yang lain, sesuatu Gedembai boleh. Variasi lain adalah bahawa Gedembai harus menginginkan seseorang untuk berubah menjadi bentuk lain, sementara Kelembai hanya perlu mula bercakap dengan seseorang, yang membuatnya bahkan lebih mematikan. Pada Kelembai pertama tidak menyedari bahawa dia memiliki kemampuan ini, sehingga dia bertemu dengan seorang ibu dengan gajah mudanya. Dia bertanya mana mereka akan pergi dan kedua-dua haiwan berubah menjadi batu. Kisah ini melanjutkan bahwa setelah beberapa ia mengembara ke desa tanya seorang lelaki yang sedang memasak apa yang dia lakukan. Orang malang itu langsung berubah menjadi batu. Dia meminta maaf kepada mereka yang hadir, dan mereka semua mengalami nasib yang sama.

Suatu hari, ia melewati seorang lelaki tua memasak periuk besar air pati untuk majlis perkahwinan. Orang tua sudah dekat-terlihat dan tidak mengenalinya, dan mengundangnya untuk bergabung dengan pesta itu. Menolak untuk berbicara dengan dia kerana takut mengubahnya menjadi batu terlalu dia bergegas pergi, tetapi dengan tergesa-gesa dia tersandung dan jatuh di wajahnya. Dia terkejut dan bergumam beberapa kata dan pada masa mengucapkan kata-kata orang tua itu berubah menjadi batu. Dalam kemarahannya, dia mengambil periuk masak besar dengan pati mendidih dan melemparkan ke sungai Pahang. pot ini menjadi sebuah pulau di sungai Pahang besar, sekarang disebut Batu Kari. pati itu jatuh pada bank tempat ada sebuah desa, yang kemudian kemudian dikenali sebagai Kampung Bur, singkatan dari Kampung Bubur (bubur di Melayu bererti "pati").

Setelah kejadian ini ia berkeliling tanpa tujuan untuk waktu yang lama, mengeluh dan mengutuk nasibnya. Dia tiba di sebuah desa sebelah hutan, tapi menghindari semua kenalan manusia, ia tidak masuk. Sebaliknya ia pergi ke kebun untuk mendapatkan buah-buahan. Desa-desa telah mempelajari konsekuensi dari kutukan dan yang berhak takut. Para tetua desa mengadakan pertemuan datang dengan rancangan untuk mengusir Kelembai pergi. Mereka membawa seorang wanita tua besar ompong dan menempatkannya di sebuah buaian sepanjang jalan Kelembai. Lalu mereka mengambil beberapa kura-kura dan menempatkan mereka di sekitar cradle.

Ketika Kelembai melihat buaian dan wanita di dalamnya, ia sangat terkejut. Dia menyangka wanita tua itu bayi manusia untuk bayi hanya ditempatkan dalam buaian. Lalu ia melihat kura-kura dan berfikir bahawa bahkan kutu di tempat ini sangat besar. Dia sampai pada kesimpulan bahawa segala sesuatu di desa ini harus sangat besar dan kuat dan bahawa manusia harus benar-benar raksasa. Dia menjadi takut dan memikirkan apa yang akan terjadi padanya jika ia sengaja memainkan salah satu dari mereka menjadi batu. Mereka pasti akan menghukum dia dan air mata ke potong. Jadi dia menarik diri dari desa dan lari ke hutan, dan tidak pernah mendengar atau terlihat lagi.

Dia juga disebut Sang Kelembai, di mana Sang adalah istilah kehormatan dan menawan digunakan oleh orang Melayu untuk merujuk kepada watak, haiwan, atau benda dalam cerita tentang mereka.

Slot Lagenda - Siti Kelembai
Isnin - Khamis
4:30 p.m
TV3

TAMAT

No comments:

Post a Comment