Let me help you to search

Tuesday, April 30, 2013

Kisah Schaya - Episod 8



                                                                          Episod 8
              mengatakan bahawa Pak Cik Razif tidak dapat hadir ke majlis kenduri arwah tersebut kerana masih lagi bersedih di atas kematian isterinya itu . Selain itu , Pak Cik Razif juga memesan kepada Schaya supaya memberitahu Pak Imam Sab Jahan supaya tidak mengadakan majlis kenduri tahlil arwah itu lagi pada esok malamnya di atas sebab-sebab tertentu  . Pak Imam terpaksa bersetuju dengan permintaan Pak Cik Razif itu tanpa menyoal banyak kepada Schaya . Selepas itu , kenduri tersebut pun dimulakan dengan bacaan surah Yasin . Setelah selesai , Schaya dan Schafiq pun pulang bersama Mak Cik Joyah dan Pak Cik Syam .
             Setibanya di rumah , Pak Cik Razif menyuruh Delaila mengemas semua pakaian ibunya dari kamar bapa tirinya itu dan membakarnya kerana Pak Cik Razif berkata bahawa dia tidak ingin mempunyai kaitan dengan Mak Cik Scharah lagi . Namun dalam diam , Schaya menyorokkan baju-baju kesayangan ibunya di biliknya . Selain itu , Pak Cik Razif juga menyuruh Schafiq mengemas pakaiannya dan membawanya ke bilik Schaya kerana mulai sekarang mereka berdua harus berkongsi bilik . Schafiq yang tidak bersetuju , cuba mempertahankan haknya sehingga Pak Cik Razif dan Schafiq bergaduh . Schafiq juga telah ditampar beberapa kali oleh Pak Cik Razif , Schafiq yang tersangat marah terasa ingin menumbuk bapa tirinya itu . Tetapi dihalang Schaya kerana Schaya gusar adiknya akan dihalau sekiranya berdegil dengan kemahuan Pak Cik Razif . Kemaraham Schafiq semakin reda apabila dinasihati kakaknya .
              Selepas sebulan kematian Mak Cik Scharah , tiba-tiba Schaly pulang ke rumah . Schaya sangat gembira melihat kelibat Schaly yang datang dengan sebuah kereta mewah yang dipandu oleh seorang lelaki . Sebenarnya Schaly datang untuk menuntut harta peninggalan arwah ibunya . Schaya sudah memberitahunya bahawa segala harta arwah ibunya telah diserahkan kepada bapa tirinya . Namun Schaly tidak mempercayainya , lantas Schaly segera menuju ke bilik arwah ibunya itu . Di situ , dia terjumpa seutas rantai emas dan sebenarnya rantai itu adalah rantai perkahwinan yang diserahkan oleh bapa kandungnya kepada arwah ibunya suatu masa dahulu . Schaly yang tidak mengendahkan kakaknya itu terus keluar dari rumah tersebut dengan membawa rantai tersebut . Schaya cuba menghalang tetapi Schaya dipukul dan diberi amaran oleh Schaly , dia mengarahkan Schaya untuk merahsiakan kejadian pada hari itu sekiranya dia mahu adiknya iaitu Schafiq selamat . Schaya yang lurus itu pun mengikut perintah adiknya itu  . Kebetulan , sewaktu Schaly datang ke rumah itu , Schafiq dan Pak Cik Razif tiada di rumah , jadi hanya mereka berdua sahajalah yang mengetahui mengenai rantai itu .
               Setibanya Pak Cik Razif di rumah , dia terus menuju ke biliknya . Selepas beberapa minit , dia menjerit memanggil nama Schaya . Schaya yang waktu itu sedang menemani adiknya , Schafiq makan tengah hari , segera menemui bapa tirinya itu . Samapi saja di bilik itu , Schaya terus ditengking oleh bapa tirinya itu , dia menanyakan mengenai rantai yang telah diambil oleh Schaly itu . Pada mulanya , Schaya mahu memberitahu mengenai Schaly yang mengambilnya tetapi setelah memikirkan keselamatan Schafiq , dia pun berpura-pura tidak tahu . Pak Cik Razif yang tidak mempercayainya , memukul Schaya dengan teruk untuk memaksa Schaya mengaku bahawa Schayalah yang mencuri rantai itu . Schaya yang menjerit kesakitan dibantu oleh adiknya Schafiq lalu Schafiq memukul bapa tirinya itu semula . Pak Cik Razif yang sangat marah menyuruh Schafiq untuk keluar dari rumahnya itu dengan segera . Dalam masa yang sama , dia juga memaksa Schaya mengaku bahawa dialah yang mencuri rantai itu kerana jikalau tidak , ...... ( bersambung )

No comments:

Post a Comment